Het vakantieseizoen is in volle gang, een uitgelezen moment om u goed te laten informeren over praktische zaken rondom uw zorgverzekering. We hebben de meest gestelde vragen over zorg in het buitenland voor u op een rijtje gezet in deze nieuwsbrief.
Uiteraard hopen wij dat u een fijne, onbezorgde vakantie zal hebben. Wat moet u doen als u onverhoopt toch medische kosten maakt door een ongeval of ziekte? In een noodsituatie kunt u contact opnemen met het alarmnummer 112. Dit nummer werkt in elk Europees land. Is spoedeisende hulp nodig, maar is er geen sprake van een noodsituatie? Neem dan contact op met de alarmcentrale van uw zorgverzekeraar. De medewerkers van de alarmcentrale kunnen u verder bijstaan. Verderop in de nieuwsbrief staan de juiste telefoonnummers per zorgverzekeraar genoemd.
Als u op vakantie gaat in het buitenland, is er via de basisverzekering dekking tegen ziektekosten. Het recht op vergoeding is echter wel beperkt vanuit de basisverzekering; spoedeisende ziektekosten worden vergoed conform het Nederlandse tarief. Zijn de kosten in het buitenland hoger dan in Nederland, dan zal de basisverzekering de kosten die uitstijgen boven het Nederlandse maximum niet dekken. Deze kosten worden vaak wel vergoed vanuit een aanvullende verzekering, controleer dit. Anders is het aan te raden om te kijken naar een reisverzekering. Vaak dekt deze de kosten die niet door uw zorgverzekeraar worden vergoed.
Moet u tijdens uw vakantie naar het ziekenhuis? Bel altijd met de Alarmcentrale. Dit nummer staat op uw zorgpas. Een Nederlands sprekende hulpverlener helpt u verder. Deze hulpverlener kan u onder andere vertellen:
Mocht het nodig zijn dan neemt de Alarmcentrale rechtstreeks contact op met het ziekenhuis, bijvoorbeeld als er een taalbarrière is. Moet u tijdens uw vakantie naar de dokter of apotheek? Dan kunt u de kosten het beste ter plekke betalen en de buitenlandse nota achteraf bij de verzekeraar declareren. Ook bij deze zorg is het verstandig om dit te melden bij de Alarmcentrale. Naast het bieden van hulp, maken zij ook een dossier op van uw situatie. Dit maakt declareren bij terugkomst een stuk eenvoudiger. Via dit dossier kunnen uw zorgverzekeraar en de mogelijke reisverzekeraar ook veel directer en sneller met elkaar schakelen voor uw vergoedingen.
Zorgverzekeraar | Alarmcentrale |
Aevitae | ASR | +31 20 651 51 51 |
Aevitae | Avéro | +31 71 364 18 50 |
Aevitae | VGZ | +31 40 297 55 50 |
Avéro Achmea | +31 71 364 18 50 |
CZ | +31 13 468 04 02 |
De Amersfoortse | +31 20 651 51 51 |
Delta Lloyd | +31 20 594 80 70 |
Menzis | +31 317 455 555 |
OHRA | +31 26 400 48 68 |
ONVZ | +31 88 668 97 67 |
Stad Holland | +31 20 651 51 51 |
VGZ | +31 40 297 55 50 |
Zilveren Kruis | +31 71 364 18 50 |
Op uw zorgpas staat het nummer van de Alarmcentrale. Achterop de zorgpas staan de zogenaamde ‘EHIC’ gegevens (European Health Insurance Card). Deze gegevens heeft u nodig bij spoedeisende hulp binnen Europa.
In sommige vakantielanden heeft u aanvullend op uw EHIC een E111 vakantieformulier nodig. Deze landen zijn:
In het volgende overzicht zie je per verzekeraar hoe en waar je deze kan aanvragen.
Aevitae 0900 – 369 33 33 |
Per post verzenden: max. 5 tot 7 werkdagen Per email verzenden: binnen 24 uur Hoge spoed aanvraag: via Alarmcentrale, zie overzicht |
Avéro Achmea 071 – 751 00 22 |
Per post verzenden: binnen 2 tot 4 werkdagen Per email verzenden: binnen 48 uur Hoge spoed aanvraag: via klantenservice 4 á 5 uur |
CZ 088 – 555 77 77 |
Per post of email verzenden: binnen 5 werkdagen Hoge spoed aanvraag: via klantenservice beoordeling |
De Amersfoortse | Via WhatsApp aanvragen: 06 – 51 15 68 68, binnen 48 uur verwerkt Hoge spoed aanvraag: binnen 24 uur of via Alarmcentrale |
Delta Lloyd 046 – 45 95 973 |
Per post en/of email verzenden: max. 10 werkdagen Hoge spoed aanvraag: zelfde dag per email |
Menzis 088 – 222 40 40 |
Zelf maken via MijnMenzis omgeving direct klaar (inlog DigiD) Per post verzenden: binnen 5 werkdagen Per email verzenden: binnen 24 uur Hoge spoed aanvraag: via Alarmcentrale, zie overzicht |
OHRA 046 – 45 95 963 |
Per post of email verzenden: max. 10 werkdagen Hoge spoed aanvraag: zelfde dag per email |
ONVZ 030 – 639 62 22 |
Per post: max. 7 werkdagen Per email: max. 24 uur Hoge spoed aanvraag: binnen 1 uur |
Stad Holland 010 – 20 43 500 |
Per post: max. 3 werkdagen Per email: zelfde dag Hoge spoed aanvraag: via Alarmcentrale, zie overzicht |
VGZ 040 – 297 55 50 |
Kan niet vooraf worden geregeld! E111 kan worden aangevraagd via de Alarmcentrale (040 – 297 55 50). Zij zullen het formulier verzorgen en aanleveren bij de zorgverlener binnen 1 uur. De klant zal het formulier nooit zelf ontvangen. Hierover kunt u meer lezen op: formulier aanvragen |
Zilveren Kruis 071 – 751 00 52 |
Zelf maken kan via de website www.zk.nl, zoek op E111 formulier Per post: binnen 2 tot 4 werkdagen Per email: binnen 48 uur Hoge spoed aanvraag: via klantenservice 4 á 5 uur |
Op ggdreisvaccinaties.nl staat welke vaccinaties er nodig zijn per land. Controleer bij uw eigen verzekeraar met welke diensten zij gecontracteerd zijn om een zo hoog mogelijke vergoeding vanuit de aanvullende verzekering te kunnen ontvangen, als u deze heeft. Vergoedingen voor vaccinaties komen niet vanuit de basisverzekering.
In sommige landen is een medische verklaring nodig voor het verkrijgen van bepaalde medicijnen. Denk hierbij aan slaappillen of ADHD-medicatie. Controleer van tevoren of er een medische verklaring nodig is voor het medicijn dat u gebruikt. Dit kunt u opvragen bij uw huisarts.
Met een reisverzekering bent u goed verzekerd tegen hoge medische kosten in het buitenland, verloren of gestolen bagage, autopech en meer. De reisverzekering dekt over het algemeen de kosten die de zorgverzekeraar niet kan vergoeden. Mocht u van plan zijn gevaarlijke sporten uit te oefenen dan is het verstandig om dit van tevoren aan te geven. Vaak kan hiervoor een aanvullende dekking worden gesloten. Gevaarlijke sporten zijn bijvoorbeeld: parachutespringen, bergbeklimmen, kitesurfen, wildwatervaren, zweefvliegen.
EHBO-app van het Rode Kruis
Een medisch noodgeval in uw omgeving? Met de EHBO-app hebt u de juiste instructies altijd op zak. Van brandwond tot aanvallen, van vergiftiging tot verstuiking.
Telefoon
Email
035-6978700
info@johanknegt.nl