Informatie voor de vakantie

Het vakantieseizoen is in volle gang, een uitgelezen moment om u goed te laten informeren over praktische zaken rondom uw zorgverzekering. We hebben de meest gestelde vragen over zorg in het buitenland voor u op een rijtje gezet in deze nieuwsbrief.

Wat te doen als er op vakantie iets gebeurt?

Uiteraard hopen wij dat u een fijne, onbezorgde vakantie zal hebben. Wat moet u doen als u onverhoopt toch medische kosten maakt door een ongeval of ziekte? In een noodsituatie kunt u contact opnemen met het alarmnummer 112. Dit nummer werkt in elk Europees land. Is spoedeisende hulp nodig, maar is er geen sprake van een noodsituatie? Neem dan contact op met de alarmcentrale van uw zorgverzekeraar. De medewerkers van de alarmcentrale kunnen u verder bijstaan. Verderop in de nieuwsbrief staan de juiste telefoonnummers per zorgverzekeraar genoemd.

Standaard dekking via de basisverzekering

Als u op vakantie gaat in het buitenland, is er via de basisverzekering dekking tegen ziektekosten. Het recht op vergoeding is echter wel beperkt vanuit de basisverzekering; spoedeisende ziektekosten worden vergoed conform het Nederlandse tarief. Zijn de kosten in het buitenland hoger dan in Nederland, dan zal de basisverzekering de kosten die uitstijgen boven het Nederlandse maximum niet dekken. Deze kosten worden vaak wel vergoed vanuit een aanvullende verzekering, controleer dit. Anders is het aan te raden om te kijken naar een reisverzekering. Vaak dekt deze de kosten die niet door uw zorgverzekeraar worden vergoed.

In het buitenland zorg nodig?

Moet u tijdens uw vakantie naar het ziekenhuis? Bel altijd met de Alarmcentrale. Dit nummer staat op uw zorgpas. Een Nederlands sprekende hulpverlener helpt u verder. Deze hulpverlener kan u onder andere vertellen:

  • Wat u moet doen in een bepaalde situatie
  • Waar u terecht kunt indien u zorg nodig heeft
  • Welke kosten worden vergoed en welke kosten niet

Mocht het nodig zijn dan neemt de Alarmcentrale rechtstreeks contact op met het ziekenhuis, bijvoorbeeld als er een taalbarrière is. Moet u tijdens uw vakantie naar de dokter of apotheek? Dan kunt u de kosten het beste ter plekke betalen en de buitenlandse nota achteraf bij de verzekeraar declareren. Ook bij deze zorg is het verstandig om dit te melden bij de Alarmcentrale. Naast het bieden van hulp, maken zij ook een dossier op van uw situatie. Dit maakt declareren bij terugkomst een stuk eenvoudiger. Via dit dossier kunnen uw zorgverzekeraar en de mogelijke reisverzekeraar ook veel directer en sneller met elkaar schakelen voor uw vergoedingen.

Alarmnummers Zorgverzekeraars

Zorgverzekeraar Alarmcentrale
Aevitae | ASR +31 20 651 51 51
Aevitae | Avéro +31 71 364 18 50
Aevitae | VGZ +31 40 297 55 50
Avéro Achmea +31 71 364 18 50
CZ +31 13 468 04 02
De Amersfoortse +31 20 651 51 51
Delta Lloyd +31 20 594 80 70
Menzis +31 317 455 555
OHRA +31 26 400 48 68
ONVZ +31 88 668 97 67
Stad Holland +31 20 651 51 51
VGZ +31 40 297 55 50
Zilveren Kruis +31 71 364 18 50

Neem de Zorgpas (EHIC) mee

Op uw zorgpas staat het nummer van de Alarmcentrale. Achterop de zorgpas staan de zogenaamde ‘EHIC’ gegevens (European Health Insurance Card). Deze gegevens heeft u nodig bij spoedeisende hulp binnen Europa.

E111 vakantieformulier

In sommige vakantielanden heeft u aanvullend op uw EHIC een E111 vakantieformulier nodig. Deze landen zijn:

  • Bosnië-Herzegovina
  • Kaapverdië
  • Marokko
  • Macedonië
  • Montenegro
  • Tunesië
  • Turkije
  • Servië

In het volgende overzicht zie je per verzekeraar hoe en waar je deze kan aanvragen.

Aevitae
0900 – 369 33 33
Per post verzenden: max. 5 tot 7 werkdagen
Per email verzenden: binnen 24 uur
Hoge spoed aanvraag: via Alarmcentrale, zie overzicht
Avéro Achmea
071 – 751 00 22
Per post verzenden: binnen 2 tot 4 werkdagen
Per email verzenden: binnen 48 uur
Hoge spoed aanvraag: via klantenservice 4 á 5 uur
CZ
088 – 555 77 77
Per post of email verzenden: binnen 5 werkdagen
Hoge spoed aanvraag: via klantenservice beoordeling
De Amersfoortse Via WhatsApp aanvragen: 06 – 51 15 68 68, binnen 48 uur verwerkt
Hoge spoed aanvraag: binnen 24 uur of via Alarmcentrale
Delta Lloyd
046 – 45 95 973
Per post en/of email verzenden: max. 10 werkdagen
Hoge spoed aanvraag: zelfde dag per email
Menzis
088 – 222 40 40
Zelf maken via MijnMenzis omgeving direct klaar (inlog DigiD)
Per post verzenden: binnen 5 werkdagen
Per email verzenden: binnen 24 uur
Hoge spoed aanvraag: via Alarmcentrale, zie overzicht
OHRA
046 – 45 95 963
Per post of email verzenden: max. 10 werkdagen
Hoge spoed aanvraag: zelfde dag per email
ONVZ
030 – 639 62 22
Per post: max. 7 werkdagen
Per email: max. 24 uur
Hoge spoed aanvraag: binnen 1 uur
Stad Holland
010 – 20 43 500
Per post: max. 3 werkdagen
Per email: zelfde dag
Hoge spoed aanvraag: via Alarmcentrale, zie overzicht
VGZ
040 – 297 55 50
Kan niet vooraf worden geregeld!
E111 kan worden aangevraagd via de Alarmcentrale (040 – 297 55 50). Zij
zullen het formulier verzorgen en aanleveren bij de zorgverlener binnen 1 uur. De klant zal het formulier nooit zelf ontvangen. Hierover kunt u meer lezen op: formulier aanvragen
Zilveren Kruis
071 – 751 00 52
Zelf maken kan via de website www.zk.nl, zoek op E111 formulier
Per post: binnen 2 tot 4 werkdagen
Per email: binnen 48 uur
Hoge spoed aanvraag: via klantenservice 4 á 5 uur

Haal op tijd vaccinaties

Op ggdreisvaccinaties.nl staat welke vaccinaties er nodig zijn per land. Controleer bij uw eigen verzekeraar met welke diensten zij gecontracteerd zijn om een zo hoog mogelijke vergoeding vanuit de aanvullende verzekering te kunnen ontvangen, als u deze heeft. Vergoedingen voor vaccinaties komen niet vanuit de basisverzekering.

Regel een medische verklaring

In sommige landen is een medische verklaring nodig voor het verkrijgen van bepaalde medicijnen. Denk hierbij aan slaappillen of ADHD-medicatie. Controleer van tevoren of er een medische verklaring nodig is voor het medicijn dat u gebruikt. Dit kunt u opvragen bij uw huisarts.

Sluit een reisverzekering af

Met een reisverzekering bent u goed verzekerd tegen hoge medische kosten in het buitenland, verloren of gestolen bagage, autopech en meer. De reisverzekering dekt over het algemeen de kosten die de zorgverzekeraar niet kan vergoeden. Mocht u van plan zijn gevaarlijke sporten uit te oefenen dan is het verstandig om dit van tevoren aan te geven. Vaak kan hiervoor een aanvullende dekking worden gesloten. Gevaarlijke sporten zijn bijvoorbeeld: parachutespringen, bergbeklimmen, kitesurfen, wildwatervaren, zweefvliegen.

Bel ons voor de beste reisverzekering 035-6978700

Handige Apps voor op reis

EHBO-app van het Rode Kruis
Een medisch noodgeval in uw omgeving? Met de EHBO-app hebt u de juiste instructies altijd op zak. Van brandwond tot aanvallen, van vergiftiging tot verstuiking.

Heeft u nog vragen neem contact met ons op 035-6978700

Direct contact!

Bij ons geen 0900-nummer maar direct de juiste persoon aan de lijn. Een e-mail kan ook.
035­-6978700
zorgverzekering 2018 wijziging doorgeven meld een schade
  • Johanknegt adviesgroep BV
  • BUSSUM
  • Burg. de Bordesstraat 86
  •  
  • Postbus 1064
  • 1400 BB BUSSUM

Telefoon
Email

035­-6978700
info@johanknegt.nl